ČÍNSKÁ DIETETIKA STRAVA JÍDELNÍČKY INSPIRACE VE STRAVOVÁNÍ

 

Dobrý den

 

Na těchto stánkách si vám dovoluji nabídnout své zkušenosti s léčením jídlem z pohledu Tradiční čínské medicíny, využívání nejrůznějších ingrediencí v běžné stravě s významnými pozitivními vlivy na naše zdraví, doporučení ve travování a v neposlední řadě pochutnávání si na jídle jako na zdroji energie jak pro tělo tak pro duši.

Na těchto stránkách budou postupně přibývat recepty s komentáři z pohledu léčení stravou nebo s jinými úhly pohledů na jejich pozitivní vliv pro lidský organismus.

 

Budete-li mít nějaké dotazy nebo inspirace využijte kontakt arborcentrum@seznam.cz

 

Nejprve několik z mnoha zásad kolem stravování se...

 

 

  1. PRVNÍ ZÁSADA - PRAVIDELNOST VE STRAVOVÁNÍ
  2. DRUHÁ ZÁSADA - KDE, JAK A ZA JAKÝCH OKOLNOSTÍ JÍME


PRAVIDELNOST STRAVOVÁNÍ   Uvažujeme - li, že upravíme svůj jídelníček a to, ať s cílem zlepšení zdravotního stavu, redukce hmotnosti, posílení organismu nebo přibírání váhy při silovém tréninku, vždy je vhodné si všimnout pravidelnosti při stravování. Lidský organismu, tak jako všechno ve vesmíru má fázi jinovou resp. fázi klidu , ztišení, vnitřních dějů, zavírání se atd. a fázi jangovou, která je spojována s aktivitou vnější, dynamičností, otevíráním atd. Z pohledu pravidelnosti podávání jídel lze zjednodušeně konzumaci jídla vnímat jako fázi jangovou a období mezi jednotlivými jídly jako fázi jinovou. Harmonické, pravidelné střídání jinu a jangů je zárukou zdraví jak duševního tak tělesného. Proto i pravidelnost v konzumaci jídel je pro náš organismus harmonizující. Organismus si v krátkém období na toto pravidelné střídání zvykne a již to lze vnímat jako první velmi prospěšný krok ve výužívání jídla k uzdravování a pěstování zdraví. Tímto bych doporučoval začít. Pravidelnost s tolerancí plus - mínus 30 minut. Chvilku to může trvat než se nám podaří najít si čas na sebe a na své jídlo. Nepůjde-li to hned, dopřejte si trpělivost. V první fázi pečování o své zdraví bych pravidelnost ve stravování upřednostnil před tím co jíme. Již samotné zpravidelnění jídla je důležitým krokem pro mnohé metabolické procesy našeho organismu a tudíž bych ani nespěchal na krok další, kterým je úprava toho co jíme. Vyzkoušejte jaké to je, když "jen" zpravidelníte své stravování. Věřtě tomu, že budete překvapeni co všechno se může změnit. Pak je organismu připravený na objevování nových chutí, kombinací ingredienci, hledání novýho přístupu ve stravování a pochutnávání si na jídlech. Vše tak, aby nám jídlo bylo příjemným společníkem. ... více

KDE, JAK A ZA JAKÝCH OKOLNOSTÍ JÍME   Žijeme v uspěchané době. Často si na jídlo jednoduče čas neuděláme. Když je nejhůř pak nám nezbývá než využit širokou nabídku rychlých občerstvění, kde něco rychle uvařeného-usmaženého nebo chladného (v podobě dopředu připravených zeleninových salátů) sníme a pokračujeme dál v našich aktivitách. Jsou lidé, kteří jsou pyšní na to, že jsou schopni oběd zkonzumovat do 5 minut a něčím takovým se více nezdržovat. Přijde mi to krátkozraké počínání... Nijak neodmítám rychlá občerstvení. Mají svoji roli a v situacích kdy opravdu není čas. Bezpochyby poskytnou rychle nasycení. Nic se však nemá přehánět a tak je to i ve stravě!   JÍST V SEDĚ V KLIDNÉM PROSTŘEDÍ BEZ SPĚCHU Pokud budeme uvažovat nad stravou jako nad způsobem kterým o sebe chce pečovat nebo tímto způsobem směřovat k harmonizaci zdraví, pak kde a jak jíme sehrává svoji významnou roli. K jídlu potřebujeme klid. Vždyť se vyživujeme, abychom mohli dále žít! Je to doba, která je doslova a do písmene pro nás životně důležitá. Posazení se k jídlu v příjemném prostředí, případně s příjemnými lidmi je přípravou naší psychiky na něco co nás má ztišit, uvolnit a nastavit na příjímání jídla všemi smysly.   VYCHUTNÁVAT SI JÍDLO Najíst se je jedna činnost. Vychutnávat si jídlo je věc druhá. Můžeme se najíst a ani nevíme co jsme jedli, protože jsme myšlenkami byli někde mimo nás. Konzumace jídla vyžaduje abychom byli u "sebe". Nikoliv čtení novin, sledování televize, počítače, řízení auta nebo pracovat natož řešit při jídle něco závažného. Jsme-li u sebe vnímáme chutě, vůně, barvy. Žvýkáním jídlo rozmělňujeme a objevujeme další chutě. Spousty látek obsažených v jídle se vstřebávají v ústech. Nedostatečným rozžvýkáním potravy tyto látky půtují do zažívacího traktu, kde je jejich využitelnost minimální nebo zcela zanikají.   UVOLNĚNÉ DÝCHÁNÍ PŘÍ JÍDLE Nezapomínejte při jídle uvolněně a plynule dýchat. Nebývá to samozřejmostí. Obecně nevíme jak dýcháme. Natož při jídle. Pravidelné a uvolněné dýchání prospívá samotnému trávení. Už jenom samotné okysličování je důležité pro kvalitní funkci trávení. Pohyby dýchacích svalů mají též vliv na trávicí a vylučovací proces. Vyzkoušejte si jaké to je se občas v průběhu jídla hlouběji nadechnout a uvolněně vydechnout.   VYVARUJTE SE STRESU A KONFLIKTŮ PŘI JÍDLE Konečně se lidé společně setkali. U jídla. Tudíž je příležitost na řešení spousty věcí na které jinak není čas. Velmi častý obraz mnoha vztahů. Součástí takových setkání mohou být konflikty, výčitky, stres, úkolování, nepříjemné pocity a mnohé další při jídle vám doslova jídlo otravují. Některá slova, která slyšíte nemůžete polknout a přitom se nutíte polykat jídlo. Jste sevření stresem a máte se uvolnit, abyste mohli jíst. Máte zažívat libé pocity z jídla a jste konfrontování s pocity trapnosti a selhání. Jezení ve stresu a zatěžujících situacích jsou je zdrojem mnoha zdravotních potíží.   Přeji vám dobrou chuť Roman ... více

DOBRÝ DEN   Slyším jak po nevýrazné zimě, kdy si organismus nedokázal dostatečně odpočinout a při velmi rychlém nástupu jara jsou lidé unavení, vyčerpaní a náchylní na nejrůznější stavy prázdnoty qi. Počasí vybízí k aktivitám typu jarního lyžování, najíždění prvních kilometrů na kole a kolečkových bruslích a fitka se plní lidmi lačnými po pěkné postavě do plavek. Do všeho takového je často vkládaná aktivita, která více koresponduje s energií léta nebo aspoň vrcholného jara. Nikoliv v období po již zmiňované zimě, kdy je třeba nabírat a uchovávat energii. Proto bych se více přimlouvam za delší procházky v přírodě nebo na horách, kde je nástup jara přece jenom o něco pomalejší. Proto přicházím s receptem, který je v mnohém jarní, nicméně má své základy v bohatém doplňování qi. ZELENINA S JARNÍ ZELENINOU FAZOLEMI ADZUKI A VAJÍČKY Klasická zelenina typu cibule, pórku, vodnice, bílé ředkve by se dala zařadit do skupiny potravin elementu kovu. To znamená matky vody. Tudíž podporující orgány spojené s obdobím zimy. K tomu již jarní zeleninu typu nejrůznějších natí, výhonků a listů. Nať petržele, kadeřavá petržel, listy ředkvičky, listy řapíkatého celeru, naklíčená semínka. Na obarvení a přidání jemnější chutě kapii. Tato všechna zelenina na jemno naktájená a na másle lehce podušená. Při přípravě to nádherně voní. Když je vše lehce podušené přidáme vedle uvařené fazole adzuki. Zamýcháme a pokud chceme můžeme přidat vajíčko(a). Pár kapek ume octu celé jídlo zjemní a podpoří pohyblivost jaterní qi. Přeji vám dobrou chuť a hodně síly a radostí v jarní přírodě Roman ... více

DOBRÝ DEN   Vzhledem k tomu jak mnoho lidí podléhá vleklým virózám a po vyléčení se ještě poměrně dlouhou necítí ve vlastní kůži si dovoluji nabídnout recept na pomazánku, která svými kombinacemi ingrediencí může v mnohém podpořit proces doléčení.   LÉČIVÁ TVAROHOVÁ POMAZÁNKA     Jak již z názvu vyplývá, tak základem této pomazánky je kvalitní tvaroh. Pokud nemáte možnost zakoupit tvaroh ve farmářských prodejnách, tak zcela jistě udělá svoji službu i obvyklý tvaroh. Pro leší chuť si můžete přidat lučinu. Takovou tu klasickou ve formě cihličky. Je-li tvaroh příliš hustý můžete ho naředit trochou zakysané smetany. Vše pečlivě smícháme, aby vznikla hladká pomazánka. Vedle do misky nastrouhejte jedno velké jablko, které nejprve oloupeme. Dále natrouháme křen. Tím prosím vás nešetřte. Takže kus křenu :-) a poslední ze strouhaných ingrediencí je celer. Taky pořádný kus. Toto pečlivě promícháte, aby se vše spojilo a chutě se vzájemně propletly a ani jedna neměla svou dominanci. Pak tuto nastrouhanou směs nasypte do již připraveného tvarohu a podle chuti jemně přisolte. Poté nechte odstát, aby chutě vynikly. Jako doplněk můžete upražit trochu černého sezamu a lněného semínka. Doporučuji sezam a lněné semínko pražit zvlášť. Lněn může být upražený rychleji nebo naopak. V hmoždíří rozdrtit na jemný práček a tímto jen zdobit. Proč tato kombinace? Dovolím si velmi stručný náhled z pohledu čínské dietetiky. Po vleklých virózách někdy zůstávají pocity suchého pokašlávání. Pak tvaroh může v tomto případě působit jako zvlhčující. Křen silně povzbuzuje imunitu. Pokud je však pocit zahlenění, které přetrvává i po doléčení, pak křen působí jako výborný transformátor hlenu a vlhkosti v organismu. Ničí bakterie a viry. Jablko svojí sladkostí podporuje slezinu, která podle tcm dále podporuje kvalitu plic a celkové posílení čchi - energie. Celer je výborným doplňkem na doplnění důležitých minerálů a látek posilujících organismus. Sezamové a lněné semínko jsou výborným zdrojem minerálů a povzbuzení čchi ledvin. Tuto pomazánku lze dále obohatit o vařený bulgur.     Přeji dobrou chuť a klidné doléčení Roman   ... více

DOBRÝ DEN Dnes si vám dovoluji nabídnout velmi jednoduchý recept na jídlo jehož výživné hodnoty oceníme především v zimním období. Jedná se o recept ryze vegetariánský a nabízející prostor vaší kreativitě. FALAFELO Základem je cizrna namočená na 24 i více hodin. Poté vodu vylejeme a takto syrovou, nevařenou cizrnu rozmixujeme. Je možné na to využít klasický nebo tyčový mixér. Současně s tímto lze mixovat i ostatní ingredience nebo je tam přidat až po rozmixování cizrny. Jedná se o cibuli, česnek a případně o zelenou petrželku. Cibuli a česnek buď jemně nakrátíme a zamícháme nebo také mixujeme. Pak přidáme podle chuti sůl, pepř, bohatě římského kmínu nebo si doma pomelte celý obyčejný kmín. Já jsem ještě přidal drcené pražené lněné semínko. Fantazii a vaší chuti se meze nekladou. Z takto připracvené hmoty tvoříte kuličky. Já jsem dal přednost menší velikosti - golfový míček :-) Pak jsou dvě varianty a tou jsou pečení v troubě nebo smažení na oleji. Dal jsem přednost smažení na oleji. Do malého hrnce jsem nalil olej do výšky přibližně 4 cm. Za stálého jemného zahřívání jsem do hrnce vkládal kuličky a po asi 2 minutách jsem je lžící lehce oddělil ode dna. Tak se mohli osmažit úplně celé. Za další 2 minuty jsem je lžící vyndával. Zajímavostí je, že po smažení 150 kuliček (to odpovídá 1kg cizrny) ubylo minimálně oleje. Vysvětluji si to tím, že namočená cizrna jednoduše do sebe nemůže olej nasát. Ubrousky do kterých jsem kuličky odkládal, abych se tímto způsobem zbavil oleje, nebyli nijak výrazně olejem nasáté. Pokud byste rádi dali přednost bez oleje, pak je pečení v troubě ideální variantou. Falafela jsou po usmažení křupavá. Mohou se vám jevit i trochu tvrdší. Po krátké době změknou. Je výborné k nim podávat zakysanou smetanu nebo tahini, což je pasta ze sezamových semínek. Což je tradiční kombinace.Tahini je mimochodem velmi přínosná potravina na posílení a doplnění qi ledvin !     Přeji vám dobrou chuť Roman   ... více